Συνέντευξη της Σοφίας Αναγνωστάκου στην Εφημερίδα «Η Ώρα της Φωκίδας»

Ο Λουκάς ο Αναγνωστόπουλος συγκεντρώνει στο πρόσωπό του ανθρώπους ανεξάρτητους και μη, διαφορετικών πολιτικών αντιλήψεων, οι οποίοι όταν κάθονται στο ίδιο τραπέζι έχουν κοινό όραμα και κοινές προσδοκίες για τον τόπο αυτόν. Φυσικά και θα τον στηρίξω.

ΩτΦ: Κυκλοφορούν διάφορα και δε θέλω να αναφερθώ στις φήμες. Θα σας ρωτήσω ευθέως. Τι παραλάβατε σε έργα, σε τι εξέλιξη ήταν το master plan και γενικότερα η αναγκαία υποδομή του λιμανιού;

Σ.Α.: Κυρία Γιαννούλη, γνωρίζετε ότι η αρχή μου είναι και θα είναι πάντα ότι παραλαμβάνω από τους προκατόχους μου, σε οποιοδήποτε στάδιο και αν είναι αυτό, να το ενστερνίζομαι και να το εξελίσσω. Χαίρομαι που ξεκινάτε με αυτήν την ερώτηση γιατί αν κάτι έχουμε ζήσει έντονα τα τελευταία τρία χρόνια, στον Δήμο Δελφών, είναι αυτό ακριβώς.

Η απαξίωση του έργου του πρώην Δημάρχου, Θανάση Παναγιωτόπουλου. Τώρα, όσον αφορά στο Λιμενικό Ταμείο, από τις προηγούμενες Λιμενικές Επιτροπές, παραλάβαμε τα εξής: Μία χρηματοδότηση για έργο ηλεκτροφωτισμού Π/Υ 124.000 από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, στη φάση έγκρισης της μελέτης για την περιοχή του πεζοδρόμου Miami – Απόλαυση. Ένα σχετικά ώριμο έργο, το οποίο ολοκληρώσαμε και εκτελέσαμε σε συνεργασία με την ΔΤΥ της ΠΕ Φωκίδας. Μία μελέτη Αξιολόγησης της Λιμενικής Εγκατάστασης και ένα Σχέδιο Αξιολόγησης της Λιμενικής Εγκατάστασης, καθώς και το Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων. Πήραμε έγκριση, μετά την εφαρμογή μίας σειράς διαδικασιών και αναμένουμε μία χρηματοδότηση από το αρμόδιο Υπουργείο, προκειμένου να ολοκληρωθούν οι εγκαταστάσεις και να εφαρμοστεί με τη συναίνεση του κου Λιμενάρχη, το Σύστημα Ασφάλειας του Λιμένα, βασική προϋπόθεση, πέραν των εσόδων του Λιμενικού Ταμείου, της προσέλευσης πλοίων. Επίσης, ολοκληρώσαμε τη διαδικασία έγκρισης της πύλης Schengen βάσει απαιτήσεων της νομοθεσίας, καθώς και την εκπόνηση υγειονομικών πρωτοκόλλων, που είναι πλέον απαραίτητα για την προσέγγιση πλοίων στο λιμένα μας. Μία χρηματοδότηση ύψους 471.000 Ευρώ από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος, για την οποία αναλάβαμε τη σύνταξη της μελέτης με εξωτερικό συνεργάτη και η οποία αφορά στην ανάπλαση του πεζοδρόμου Miami – Απόλαυση. Μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών αδειοδότησης, το έργο είναι στο στάδιο της δημοπράτησης από την ΔΤΥ της ΠΕ Φωκίδας. Μία χρηματοδότηση ύψους 6.200.000 Ευρώ από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος και την αντίστοιχη μελέτη της για την επέκταση του λιμένα Ιτέας. Το έργο είναι πλέον στη φάση της δημοπράτησης από την ΔΤΥ της ΠΕ Φωκίδας. Μία μελέτη ακτομηχανικής προστασίας των ακτών, υπό ολοκλήρωση από την ΔΤΥ της ΠΕ Φωκίδας, την οποία επαναφέραμε αλλάζοντας το υλικό εμπλουτισμού από θραυστό υλικό λατομείου σε φυσικό αμμώδες. Το αντίστοιχο έργο πρόκειται να χρηματοδοτηθεί από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Όσον αφορά στο master plan, δυστυχώς, δεν παραλάβαμε τίποτα.

ΩτΦ: Τι γίνεται με το master plan και πότε πρέπει να περιμένουμε την ολοκλήρωση και εφαρμογή του; Το ρωτώ γιατί μέσα σε ένα χρόνο σχεδόν, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Γαλαξιδίου έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία και ξεκινά να εφαρμόζει άμεσα. Επίσης τι γίνεται με το περιβόητο υδατοδρόμιο;

Σ.Α.: To master plan ξεκίνησε με μία πρώτη μελέτη, η οποία έχει εκπονηθεί και μας έχει δώσει σημαντικά στοιχεία για να συνεχίσουμε. Στα πλαίσια της χρηματοδότησης της μελέτης του υδατοδρομίου θα ολοκληρωθεί και το master plan. Η μελέτη είναι στη φάση της δημοπράτησης
από την ΠΕ Φωκίδας. Οι φήμες που είχαν κυκλοφορήσει περί δυσκολιών στην έγκριση των master plan πανελλαδικά είναι βάσιμες, έχουν συζητηθεί ήδη με το Υπουργείο και έχει βρεθεί ο τρόπος, με τον οποίον αντιμετωπίζονται στην εκπόνηση της μελέτης. «Να συμπέσουν η ανάπλαση της παραλίας με τις κατεδαφίσεις των αυθεραίτων, για να μην πληγούν οι επαγγελματίες»

ΩτΦ: Ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα που άπτεται του master plan είναι το χωροταξικό της Ιτέας. Τι γίνεται με όλους αυτούς τους επαγγελματίες και πως αντιμετωπίζεται προσωρινά μέχρι την ολοκλήρωση και εφαρμογή του σχεδίου, ώστε να μην τους βάζει τρικλοποδιές;

Σ.Α.: Η κατεδάφιση των αυθαίρετων κατασκευών έχει πάρει παράταση έως τέλος του χρόνου. Δε ξέρουμε αν θα δοθεί άλλη παράταση. Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει μία καθυστέρηση στις διαδικασίες λόγω του ότι μεσολαβεί πάντα για ότι και αν κάνουμε η σύναψη προγραμματικής σύμβασης με την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος, η οποία, για γραφειοκρατικούς λόγους, καθυστερεί την όποια διαδικασία από 6-9 μήνες. Η προγραμματική σύμβαση είναι απαραίτητη λόγω του ότι το Λιμενικό Ταμείο δε διαθέτει δική του τεχνική υπηρεσία.Ο στόχος μας είναι να συμπέσει το έργο της ανάπλασης της παραλιακής ζώνης με την κατεδάφιση των κατασκευών, ούτως ώστε να μην πληγούν οι επαγγελματίες νωρίτερα και να ανεγερθούν νέες κατασκευές, οι οποίες θα υποδειχθούν από τη μελέτη αυτή. Η μελέτη του έργου είναι στη φάση δημοπράτησης από την ΠΕ Φωκίδας. Έχοντας υπόψη λοιπόν αυτήν την καθυστέρηση, θα μας ευνοήσει μία παράταση, αν και δεν προβλεπόταν στους στόχους μας από την αρχή.

ΩτΦ: Πέρα από το λιμάνι προετοιμάζετε κι άλλα έργα. Σε τι στάδιο βρίσκονται οι μελέτες τους και πότε υπολογίζετε την εκτέλεσή τους;

Σ.Α.: Ήδη έχουν εκπονηθεί και αναμένεται η έγκρισή τους από την ΠΕ Φωκίδας οι εξής μελέτες: Εκβάθυνση των αγκυροβολίων Τροκαντερό και Κίρρας. Η χρηματοδότηση του έργου θα προέλθει από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Τοπογράφηση και βυθομέτρηση όλης της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα, με σκοπό την αναθεώρηση της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα και όχι μόνο. Τι σημαίνει αυτό; Λόγω μη λιμενικών χρήσεων εξάγεται από τη ΧΖΛ η περιοχή από την πλατεία της Κίρρας και μέχρι την περιοχή της εκκλησίας του Άι – Γιάννη, η περιοχή της παιδικής χαράς, καθώς μόνο ο οικείος ΟΤΑ μπορεί να την λειτουργήσει και γίνεται πρόταση εισαγωγής της περιοχής των γαλλικών μόλων με σκοπό την κατασκευή ναυπηγοεπισκευαστικής περιοχής, απαραίτητη προϋπόθεση για τη λειτουργία της μαρίνα και γενικότερα. Μελέτη επισκευής των κρηπιδότοιχων της Κίρρας. Η χρηματοδότηση του έργου θα προέλθει από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Σε φάση δημοπράτησης είναι επιπλέον οι κάτωθι μελέτες: Συγκοινωνιακή μελέτη της 28ης Οκτωβρίου, στην οποία προβλέπονται συγκοινωνιακά, διαβάσεις, προσβάσεις ΑΜΕΑ κτλ. Ανάπλαση Ιτέας, στην περιοχή των καταστημάτων. Ανάπλαση Κίρρας. Κατασκευή γέφυρας Σκίτσα.

Ακτομηχανική μελέτη λοιπών περιοχών παρέμβασης. Να σημειωθεί σε αυτό το σημείο ότι η ακτομηχανική μελέτη αυτή δεν αφορά στις περιοχές που έχουν μελετηθεί ήδη στην προηγούμενη μελέτη. Επίσης, στη φάση δημοπράτησης είναι το έργο της επισκευής των κρηπιδότοιχων στην περιοχή Ευαγγελίστρια – Αναγνέικα, καθώς αδειοδοτήσεις υπάρχουν επίσης για αναπλάσεις των περιοχών: Miami και Απόλαυση. Η χρηματοδότηση των έργων αυτών προέρχεται από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Για όλα αυτά, η υπηρεσία μας και τα μέλη της Λιμενικής Επιτροπής είμαστε ευγνώμονες για τη συνεργασία μας με τον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κύριο Γιάννη Τσακίρη, καθώς και με τον βουλευτή Φωκίδας, κύριο Ιωάννη Μπούγα. Δε θα μπορούσα φυσικά να παραλείψω τους εξαιρετικούς συνεργάτες μας στην ΔΤΥ της ΠΕ Φωκίδας, που χωρίς την πολύτιμη βοήθειά τους, την εργασία και τη συνεργασία τους, δε θα μπορούσαμε να ελπίζουμε σε τίποτα από τα παραπάνω.

ΩτΦ: Επίσης, σε τι κατάσταση είναι τα οικονομικά στοιχεία του φορέα σας, γιατί βλέπουμε ότι κάνετε σημαντικές επεμβάσεις που δεν γίνονταν παλαιότερα.

Σ.Α.: Τα οικονομικά του φορέα είναι σε πολύ καλή κατάσταση, δεδομένου των συνθηκών. Γίνονται δαπάνες συνεχώς αλλά υπάρχουν και έσοδα, ειδικά μετά τη διάνοιξη του Ισθμού αλλά και μετά το πέρας της πανδημίας. Πέρα από τα λιμενικά τέλη και τις παραχωρήσεις των καταστημάτων, υπάρχει ένα σταθερό έσοδο από τις παραχωρήσεις των μεταλλείων, το οποίο αυξήθηκε κατά 100.000 Ευρώ μέχρι την επόμενη παραχώρηση. Είμαστε της άποψης ότι όποιες δαπάνες έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε και όποιες πρέπει να κάνουμε, θα τις κάνουμε για το καλό της πόλης μας και ας έχουμε λιγότερο αποθεματικό από ότι παλιότερα.

ΩτΦ: Λειτουργείτε, ανεπίσημα τη μαρίνα. Γιατί δε διεκδικείτε μια πολιτική λύση για την απεμπλοκή της από το ΤΑΙΠΕΔ και τη λειτουργία της εξ ολοκλήρου από το φορέα σας;

Σ.Α.: Η πρόταση έχει γίνει ήδη αλλά η μαρίνα από το ΤΑΙΠΕΔ είναι εξαιρετικά δύσκολο να αποδεσμευτεί. Θεωρούμε ότι, παρά τα όποια γραφειοκρατικά προβλήματα πια, η μαρίνα θα βγει σε διαγωνισμό και θα αξιοποιηθεί. Δυστυχώς, λόγω της δέσμευσης της από το ΤΑΙΠΕΔ δεν μπορεί να μπει σε ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης και προσπαθούμε με τις δαπάνες, οι οποίες αφορούν σε όλη την Χερσαία Ζώνη Λιμένα, να κάνουμε μικροεπεμβάσεις στη μαρίνα και φυσικά δεν μπορούμε να αιτηθούμε τα λιμενικά έργα, τα οποία έχει ανάγκη. «Δεν προσκυνάμε στα κακώς κείμενα»

ΩτΦ: Τρία χρόνια η Ιτέα στερήθηκε την παιδική της χαρά, επειδή το Λιμενικό Ταμείο και ο δήμος Δελφών δεν έβρισκαν το ιδιοκτησιακό και νομικό καθεστώς στο οποίο θα λειτουργεί ή μήπως τελικά ήταν κατάλοιπο των εκλογών ανάμεσα σε εκπροσώπους διαφορετικών παρατάξεων;

Σ.Α.: Εννοείται ότι ήταν κατάλοιπο των εκλογών, όπως και η υπόθεση του κολυμβητηρίου, τι άλλο θα μπορούσε να φανταστεί κανείς; Η νομοθεσία είναι σαφής και θα μπορούσε να έχει εφαρμοστεί από την αρχή.

Όπως και το κολυμβητήριο, θα μπορούσε να έχει μείνει ανοικτό, χωρίς τη δική μου παραίτηση. Δυστυχώς, σε τέτοιου είδους περιπτώσεις, αυτοί οι οποίοι πλήττονται είναι οι ίδιοι οι πολίτες και στην προκειμένη περίπτωση, παιδιά. Αυτό όμως, δε σημαίνει ότι πρέπει να προσκυνάμε στα κακώς κείμενα.

ΩτΦ: Η πρόεδρος της Κίρρας κ. Καπαρέλη σας κατηγόρησε ότι δε μεριμνάτε για την παραλιακή ζώνη του χωριού και ότι δώσατε παλαιομοδίτικα φωτιστικά. Υπάρχει κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα με την Κίρρα ή δεν έχετε τις δυνάμεις να τα καλύψετε όλα;

Σ.Α.: Φυσικά και δεν υπάρχει απολύτως κανένα πρόβλημα με την Κίρρα. Ξέρετε και εγώ στην Κίρρα ζω. Η κυρία Καπαρέλη όντως μας κατηγόρησε ότι τοποθετήσαμε παλαιομοδίτικα φωτιστικά. Τα φωτιστικά αυτά ήταν αυτά που προορίζονταν να μπουν στη συγκεκριμένη περιοχή, μετά το έργο του ηλεκτροφωτισμού της Ιτέας και την απομάκρυνσή τους από τον πεζόδρομο, βάσει απόφασης της προηγούμενης Λιμενικής Επιτροπής, μία καθυστέρηση η οποία έχει επισημανθεί δημόσια από μέλη της προηγούμενης Λιμενικής Επιτροπής. Είδαμε ότι δεν είχαν απόδοση, δεν άξιζε να επισκευαστούν και τα υπόλοιπα, τα βγάλαμε και τοποθετήσαμε καινούρια. Τώρα, γιατί έπρεπε να δημιουργηθούν εντυπώσεις τέτοιου τύπου, από τη στιγμή που η Πρόεδρος της Κίρρας γνώριζε ότι θα τοποθετηθούν τα καινούρια φωτιστικά αν και δεν είναι αρμοδιότητά της; Δεν μπορώ να το ξέρω. Οι δυνάμεις του Λιμενικού Ταμείου είναι πεπερασμένες και βοήθεια από τον Δήμο δεν υπάρχει, στη δική μου θητεία τουλάχιστον, τις περισσότερες φορές ούτε καν για τα θέματα αρμοδιότητάς του. Ενδεικτικά παραδείγματα, ο δημοτικός φωτισμός στην περιοχή της Ιτέας και οι γαλάζιες σημαίες. Υπάρχουν φυσικά και οι φωτεινές εξαιρέσεις, τις οποίες όλοι γνωρίζουμε και αναγνωρίζουμε, όπως για παράδειγμα ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑ, ο κος Σωτηρόπουλος ή η προσπάθεια που κατέβαλε ο κος Αγαπητός και τώρα ο κος Παναγιωτόπουλος στο θέμα της αποκομιδής των απορριμμάτων από τους κάδους της παραλιακής ζώνης. Παρόλα αυτά, δε νομίζω ότι έχουμε στερήσει την οποιαδήποτε περιοχή από το οτιδήποτε. Προσπαθούμε να καλύπτουμε όλες τις ανάγκες. Συχνά μας παροτρύνουν να ασχοληθούμε με πολιτιστικές εκδηλώσεις και δράσεις τουρισμού. Δυστυχώς, δεν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα, αλλά ούτε και ο χρόνος. Για αυτό, αρμόδιοι είναι αποκλειστικά η Δημοτική Ενότητα Ιτέας και η Κοινότητα με τους συλλόγους, οι υπεύθυνοι πολιτισμού και τουρισμού, που όλοι κάνουν ότι καλύτερο μπορούν. Εμείς, από τη μεριά μας, παραχωρούμε τους χώρους και βοηθάμε, όπως έχουμε τη δυνατότητα. Στα πλαίσια αυτά, το μόνο το οποίο έχουμε υπόψη και προετοιμάζουμε είναι η ανάπτυξη της κρουαζιέρας, για την οποία θα ζητηθεί βοήθεια από την ΠΕ Φωκίδας, τον Δήμο Δελφών και το Επιμελητήριο Φωκίδας. Μία δράση, η οποία ευελπιστούμε, μετά την ωρίμανση κάποιων διαδικασιών, να ξεκινήσει γιατί πέρα από τον λιμένα της Ιτέας, στον οποίον αποβιβάζονται οι τουρίστες, υπάρχουν άπειρα πράγματα να δει κανείς σε όλη τη Φωκίδα και τα οποία έχουν εξαιρετική δυνατότητα προσέλκυσης τουρισμού. «Θα στηρίξω το Λουκά»

ΩτΦ: Εκτός από την προεδρία της Λιμενικής Επιτροπής έχετε άλλη μια ιδιότητα, αυτή της δημοτικής συμβούλου. Ποια είναι η εντύπωση που έχετε αποκομίσει μέχρι στιγμής για το δήμο Δελφών και αν θα σας δούμε εκ νέου στο πλευρό του νέου επικεφαλής της παράταξης κ. Λουκά Αναγνωστόπουλου;

Σ.Α.: Η εντύπωση που έχω αποκομίσει μέχρι στιγμής για το Δήμο Δελφών είναι τουλάχιστον αποτρεπτική για ένα νέο άνθρωπο που θέλει να ασχοληθεί με τα κοινά. Όπως σας ανέφερα ήδη, υπάρχει μία τάση στην αυτοδιοίκηση να μηδενίζεται το έργο του προκατόχου, κάτι το οποίο θεωρώ απαράδεκτο. Επίσης, απαράδεκτη θεωρώ την τάση των αυτοδιοικητικών γενικά για εξυπηρέτηση μεμονωμένων συμφερόντων, είτε προσωπικών είτε για ψηφοθηρικούς λόγους, τα οποία αντίκεινται συνήθως στο κοινό καλό. Είναι τόσα τα θέματα και τόση η γραφειοκρατία, που αν ασχολείσαι καθημερινά με τέτοιου είδους θέματα, χάνεις πολύτιμο χρόνο από τα ουσιώδη. Επίσης, προσωπικά δεν μπορώ να απολαύσω την αντιπολίτευση. Πώς γίνεται να είσαι αντιπολίτευση και να μην κάνεις κριτική; Πώς γίνεται να μετατρέπεις την οποιαδήποτε πολιτική αντιπαράθεση σε προσωπική; Είναι κρίμα για τον τόπο και ειδικά για τους πολίτες του Δήμου Δελφών, οι οποίοι βρίσκονται συνεχώς στη δυσμενή θέση να συμφωνούν με τα κακώς κείμενα για να μη στοχοποιηθούν. Όταν αυτό αποτελεί κινητήριο δύναμη της οποιασδήποτε δημοτικής αρχής, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα, το οποίο ενισχύεται και από τα πολλά προβλήματα, που έχει να αντιμετωπίσει ο κόσμος γενικότερα. Ο Λουκάς ο Αναγνωστόπουλος συγκεντρώνει στο πρόσωπό του ανθρώπους ανεξάρτητους και μη, διαφορετικών πολιτικών αντιλήψεων, οι οποίοι όταν κάθονται στο ίδιο τραπέζι έχουν κοινό όραμα και κοινές προσδοκίες για τον τόπο αυτόν. Φυσικά και θα τον στηρίξω.

ΩτΦ: Ακούγεται έντονα το όνομά σας για συμμετοχή στο ψηφοδέλτιο της ΝΔ. Θα είστε υποψήφια Βουλευτής;

Σ.Α.: «Ακούγεται», όπως το είπατε.