Κυκλοφοριακή ρύθμιση Άμφισσας: Επιτέλους, ας πάψουν τα προσχήματα

Επί του εγγράφου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, που δημοσιεύτηκε στο φύλλο της εφημερίδας, Ώρα της Φωκίδας 22.04.2021 και το οποίο προφανώς προέρχεται από «διαρροή» της δημοτικής αρχής, έχω να σχολιάσω:

  1. Το ισχύον ρυμοτομικό σχέδιο πόλης Άμφισσας είναι του έτους 1953, όταν δεν υπήρχε καν η έννοια «πεζόδρομος». Για το λόγο αυτόν το σχέδιο του 1953 δεν χαρακτηρίζει τις οδούς με διακρίσεις «πεζόδρομος», «δρόμος ήπιας κυκλοφορίας», «δρόμος κυκλοφορίας οχημάτων» κ.λπ. όπως κάνουν τα σύγχρονα σχέδια πόλης (από το 1980 – 1990 και εντεύθεν). Απλά απεικονίζει τους δρόμους και τα οικοδομικά τετράγωνα χωρίς να κάνει κανέναν χαρακτηρισμό. Συνεπώς τι να τροποποιήσεις; Έναν χαρακτηρισμό που δεν υπάρχει;
  2. Αντιθέτως το πρόσφατο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο Άμφισσας (Φ.Ε.Κ. 490/τ.ΑΑΠ/31.12.2013) ρητά προβλέπει την οδό Γιαγτζή ως πεζόδρομο.
  3. Κανένας πεζόδρομος στην πόλη της Άμφισσας δεν έχει προέλθει έπειτα από τροποποίηση ρυμοτομικού σχεδίου. Ούτε ο πεζόδρομος με τα πλατάνια στον σημερινό «Καίσαρα», ούτε ο πεζόδρομος μπροστά από το Ταχυδρομείο, ούτε ο σταυροειδής πεζόδρομος στο Γυμνάσιο, ούτε ο πεζόδρομος δίπλα στην Εθνική Τράπεζα, ούτε ο πεζόδρομος στο κατάστημα Μαρίας Βαρότση, ούτε ο πεζόδρομος στη «Λεμάνς», ούτε ο πεζόδρομος στον φούρνο Σορώκου, ούτε ο πεζόδρομος στο «Μικρό Καφέ» κ.λπ. Ποτέ και για κανέναν πεζόδρομο δεν έχει γίνει τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου πόλης Άμφισσας!
  4. Ειδικά για τον πεζόδρομο του Γυμνασίου έχει εκδοθεί το 2011 Απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (51/2011 ΣτΕ), με την οποία το Ανώτατο Δικαστήριο κρίνει ότι η πεζοδρόμηση είναι διαδικασία κυκλοφοριακού χαρακτήρα και όχι πολεοδομική ρύθμιση και για τον λόγο αυτό απορρίπτει την Αίτηση Ακυρώσεως γνωστού πολίτη εναντίον της πεζοδρόμησης. Δηλαδή υπάρχει πρόσφατο δεδικασμένο σε ανώτατο επίπεδο και μάλιστα ειδικά για την πόλη της Άμφισσας!
  5. Η νέα κυκλοφοριακή ρύθμιση στο κέντρο (πεζοδρόμηση Γιαγτζή, μονοδρομήσεις κ.λπ.) έγινε με Απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας από Δεκέμβριο του 2017 (που δημοσιεύτηκε στο Φ.Ε.Κ. 4799/τ.Β΄/29.12.2017), αφού ακολουθήθηκαν οι πιο αναλυτικές διαδικασίες διαβούλευσης και διοικητικών αποφάσεων που έχουν ποτέ ακολουθηθεί στην ιστορία της περιοχής μας (και αφού απορρίφθηκαν και τέσσερις προσφυγές πολιτών σε Εκδικαστικές Επιτροπές).
  6. Η δημοτική αρχή, αν έχει πολιτική βούληση να κάνει νέα κυκλοφοριακή ρύθμιση στην Άμφισσα, ας το πράξει παραθέτοντας τα επιχειρήματά της και το πολιτικό της σκεπτικό, χωρίς να προβάλει προσχήματα (δήθεν λόγους νομιμότητας της σημερινής ρύθμισης κ.λπ.). Αν ανοίξει ο ίδιος ο Δήμος ζήτημα νομιμότητας των πεζοδρομήσεων που έχουν γίνει στην Άμφισσα τα τελευταία τριάντα πέντε χρόνια (και που έχουν ήδη κριθεί ως νόμιμες με πολλαπλές αποφάσεις της Διοίκησης και των Δικαστηρίων), τότε θα δημιουργήσει τεράστια ζητήματα πρωτίστως στον ίδιο τον Δήμο, μόνο και μόνο γιατί προφανώς δεν θα έχει το θάρρος η δημοτική αρχή να κινηθεί σε πολιτικό επίπεδο, αλλά θα επιλέξει τη «νομικίστικη» οδό.
  7. Το βασικό ερώτημα στην πραγματικότητα είναι: Έχει η σημερινή δημοτική αρχή πρόγραμμα και πολιτική βούληση για κάποιον τομέα δημοτικής δράσης; Ακόμη και γι’ αυτά που αποτέλεσαν προεκλογικές σημαίες της, έχει κάποιο έστω γενικό σχέδιο; Το μόνο που έχουμε δει μέχρι σήμερα είναι η εκπληκτική δεξιοτεχνία της να «ξηλώνει» με πολλούς ευφάνταστους τρόπους ό,τι βρήκε (και όχι μόνο από εμάς…).

Άμφισσα, 22 Απριλίου 2021

Θανάσης Παναγιωτόπουλος